Niepokojące oznaki niedożywienia. Objawy niedoboru witamin i minerałów.

Share Button

Mowa o niedożywieniu w krajach rozwiniętych, gdy jedzenia jest tak dużo, że często jest marnotrawione – wydaje się być śmiesznym żartem. Cóż za paradoks – chodzimy syci, a jednak głodni. A przecież znamy te zachcianki: “mam ochotę na słone”, “zjadłabym coś słodkiego”, “chodzi za mną ogórek kiszony” itp. To są jasne sygnały od naszego organizmu, że jednak czegoś nam brakuje. Drganie powiek, tiki nerwowe czy mrowienie kończyn również kojarzymy z brakiem minerałów czy witamin.

Teoretycznie zbilansowana dieta powinna dostarczyć nam wszelkich niezbędnych witamin i minerałów.

Nawet jeśli pochłaniamy ogromne ilości warzyw i owoców, możemy nie dostarczać sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych, zwłaszcza jeśli produkty, które kupujemy, nie są świeże i z organicznych upraw, albo rosły w glebie pozbawionej w wyniku nadmiernej eksploatacji minerałów. Więcej na ten temat przeczytacie tu.

Przyjrzyjmy się więc definicji słowa “niedożywienie”:  zaburzenie budowy lub funkcji organizmu spowodowane niedostarczaniem z pożywieniem potrzebnych ilości energii i/lub składników odżywczych” (Słownik terminów żywieniowych, 2001r.).

Liczne zaburzenia funkcji organizmu są związane z niedożywieniem, z brakiem dostarczania odpowiednich składników pokarmowych, określanych w zalecanych dawkach dziennych.

Słysząc słowo “niedożywienie” wyobrażamy sobie głodujące dzieci z krajów Trzeciego Świata. Jeśli wspomnimy słynne powiedzenie “jesteś tym, co jesz” możemy wyobrazić sobie otyłych Amerykanów, którzy nie wyglądają, jakby umierali z głodu, prawda?

Szacuje się, że ok. 2 mln Brytyjczyków jest niedożywionych – tzn. nie dostarczają swoim organizmom wystarczająco dużo

składników odżywczych, żeby mogły prawidłowo funkcjonować – a kolejny milion jest na granicy niedożywienia. Podobne dane dla Polski to 2 miliony niedożywionych i 5 milionów na granicy niedożywienia, a według PCK liczba dzieci niedożywionych w naszym kraju sięga 650.000.

Warto być czujnym i dostrzegać pierwsze, delikatne symptomy, które mogą oznaczać braki żywieniowe.

 

5 wczesnych oznak niedoborów składników odżywczych, które łatwo możesz zaobserwować:

1.Pęknięcia w kącikach ust 

Mogą być oznaką braków żelaza, cynku, witamin z grupy B lub białka. Do dobrych źródeł powyższych składników należą: boćwina, tahini oraz źródła zwierzęce, takie jak kurze jaja, ostrygi i małże.

Źródłem cynku dla wegan są: dynia, pestki z dyni, cukinia.Dieta powinna również zawierać wiele warzyw bogatych w witaminy C, jak na przykład brokuły, papryka, czerwona kapusta i kalafior, ponieważ zwiększa się wchłanianie żelaza.

 

2.Wypadanie włosów i zaczerwieniona, szorstka skóra, rodzaj wysypki zwłaszcza na twarzy

Może być oznaką niedoboru biotyny (witaminy B7). Bardzo dużo biotyny zawierają żółtka jaj. Wegańskie źródła biotyny: chlorella, awokado, grzyby, kalafior, orzechy, maliny i banany.

 

3.Czerwona albo biała wysypka, rodzaj trądziku lub nierówności na policzkach, rękach, udach czy pośladkach

Takie zmiany mogą być oznaką niedoboru niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak omega-3, a także niedoboru witaminy D.

Objawy te mogą też świadczyć o brakach witaminy A, którą możemy znaleźć w zielonych warzywach liściastych, marchwi, słodkich ziemniakach i czerwonej papryce.

 

4.Mrowienie, kłucie oraz drętwienie dłoni i stóp

To również może świadczyć o niedoborze witamin z grupy B (zwłaszcza kwasu foliowego, B6 i B12). Objawy takie są związane z efektem niedoborów uszkadzających pracę nerwów obwodowych i mogą być łączone z uczuciem lęku, depresji, niedokrwistości, zmęczenia i zaburzenia równowagi hormonalnej.

Niektóre dobre źródła witamin z grupy B to szpinak, szparagi, buraki, chlorella i spirulina. Z odzwierzęcych – kurze jaja.

 

5.Skurcze mięśni w palcach nóg, w łydkach, czy udach, oraz tiki

Skurcze mięśni mogą być objawem niedoborów magnezu, wapnia i potasu, szczególnie jeśli zdarzają się często. Można to naprawić jedząc więcej migdałów, orzechów laskowych, ciemno zielonych liściastych (kapusta, szpinak i mniszek lekarski), brokułów i jabłek. 80 % ludzi w krajach wysoko rozwiniętych może mieć braki magnezu.

 

 

________________________________________________________________________________
Spodobał się artykuł? Uważasz, że inni powinni go przeczytać? Będzie mi miło, jeśli go udostępnisz lub skomentujesz,
dołączysz do mojego fanpage na Facebooku
dołączysz do obserwatorów na
Instagramie

 

Masz jeszcze chwilę? Może zainteresuje Cię to:

Witaminy naturalne a syntetyczne – które lepsze?

10 zasad naturalnej terapii – czyli jak prostymi metodami cieszyć się zdrowiem

9 sposobów jak ogarnąć chaos informacyjny wobec doniesień dotyczących witamin

źródła:

http://www.pepsieliot.com/
http://oczymlekarze.pl/
https://www.unicef.pl/

30 myśli na temat “Niepokojące oznaki niedożywienia. Objawy niedoboru witamin i minerałów.

  1. Świetny artykuł, jak zawsze. Cieszę się, że obcym napisałaś, bo to niezwykle ważny temat. Co do skurczów – to większość z nas łyka wtedy magnez, a często-gęsto to brak potasu jest za nie
    Odpowiedzialny.
    Warto jeszcze wspomnieć o braku sodu, którego niedobór często obserwuje się u osób preferujących zdrowa żywność. Jeśli nie jemy konserwowanej żywności, nie solimy i jeszcze intensywnie ćwiczymy, zbadajmy sobie choćby raz w roku poziom potasu. Bo niedobór soli tez może być szkodliwy.

    1. Dzięki 😊 uzupełniłam tabelkę o sod. Uważam, że sól jest niezbędnym składnikiem w pożywieniu. Ale dobra sól np. kłodawska, himalajska lub morska

  2. Temat niezwykle ważny. My gotujemy w oparciu o większość własnych produktów, ale w dzisiejszych czasach sporo osób idzie na łatwiznę korzystając z gotowych dań. Wcinają na potęgę fast foody a duze brzuszki z pewnością nie są oznaką właściwego odżywiania. To prawda, że niedożywienie jest obecne zwłaszcza w krajach wysokorozwiniętych.

  3. Kiedyś byłam na wykładzie właściciela upraw ekologicznych. Podawał on przykłady jak bardzo w ostatnich 100 latach zmieniła sie zawartość witamin i minerałów w tych samych warzywach np. witamina C w ziemniakach. Kiedyś wystarczyłby obiad z dwóch-trzech ziemniaków, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie. Dziś kilogram! Niestety nie znalazłam nigdzie potwierdzenia tych danych.

  4. Zawsze dbałam o suplementację. Po wyjściu ze szpitala, całkiem o przyjmowaniu witamin zapomniałam. Minęły trzy miesiące i efekt jest okropny – wypadające włosy, pękające kąciki ust i szara cera. Do tego oczywiście liczne skurcze i drżąca powieka …
    Eh …
    Ustawiłam sobie przypomnienie w telefonie. Muszę zacząć się na nowo pilnować z witaminami…

  5. Byłam zszokowana, gdy przeczytałam kiedyś artykuł o dzieciach z nadwagą…które były niedożywione. W sumie człowiek myśli, okrąglutkie to czego im brak? Ale jednak pozory mylą, brak i to często witamin, ważnych minerałów, bo nie odżywiają się zdrowo, lub jak powinnam napisać – rodzice nie dbają o ich odpowiednie żywienie.

  6. Zdecydowanie przyda mi się, ponieważ jesteśmy pescowegetarianami. Zawsze zwracam uwagę na to, co jemy rodziną i chociaż mamy urozmaiconą dietę, a dzieci wyniki bardzo dobre, to jednak taka wiedza jest bardzo ważna. Dziekuję!

  7. Bardzo fajny artykuł, cieszę się że nie mam żadnego z objawów. Myslę że przydałaby sie też większa profilaktyka nie w samych szkołach, ale wśród rodziców, bo to oni mają najwiekszy wpływ na dobre nawyki swoich dzieci. Czyli przyszłe pokolenia.

  8. Dobrze że trafiłam na ten wpis, bo mam sporo objawów a jestem już po podstawowych badaniach, które wyszły w porządku. Pozostają do sprawdzenia właśnie niedobory i prawdopodobnie to może być u mnie przyczyna.

Dodaj komentarz