Przykładowy wegetariański jadłospis przy cukrzycy – porady dietetyka – cz. III

Share Button

Może i tak się zdarzyć, że osoby chore na cukrzycę rozważają przejście na wegetarianizm lub znacznie ograniczyć spożywanie mięsa. Zawsze to podkreślałam, jak ważne jest rozsądne rozstawanie się z mięsem i jeśli już ktoś zdecydował się na ten krok, to ciągłe doskonalenie wiedzy z zakresu dietetyki jest niezbędne. Bardzo łatwo nabawić się niedoborów składników odżywczych, które mogą prowadzić do dalszych chorób.

Zapraszam do poprzednich części – tutaj i tutaj – w których psychodietetyk Katarzyna Krupińska udzielała porad, jak się obchodzić z trzustką w zdrowiu i w chorobie oraz jakie są zalecenia dietetyczne przy cukrzycy.

Katarzyna zgodziła się ułożyć przykładowy jadłospis wegetariański dla cukrzyków oraz w profilaktyce przeciwcukrzycowej. Jak dla mnie menu jest bardzo urozmaicone i jest na pewno zdrową alternatywą wobec dań mięsnych. Kontakt do mojej rozmówczyni podaję pod koniec artykułu i zapraszam chętnych z Dolnego Śląska na konsultacje 🙂

 

Przykładowa dieta wegetariańska przy cukrzycy

 

I śniadanie do wyboru:

  • kanapki z chleba żytniego lub chleba IG z masłem oraz sałatka z pomidora, ogórka kiszonego, szczypiorku i oliwy.

płatki owsiane z mlekiem i posiekanymi migdałami, grejpfrut, filiżanka kawy zbożowej

  • tost z pieczywa pełnoziarnistego, liście sałaty, pomidor, kiełki rzodkiewki, koktajl truskawkowy (jogurt naturalny + ksylitol + migdały + otręby pszenne)

jajecznica na parze ze szczypiorkiem, papryka czerwona, ogórek kiszony, filiżanka kawy naturalnej z mlekiem

kasza pęczak na mleku, bułka grahamka z masłem i serem żółtym chudym, sałata, rzodkiewka, kiwi, filiżanka herbaty z pokrzywy

szczypiorek, papryka, rzodkiewka – drobno pokroić, wymieszać z siemieniem lnianym i serkiem wiejskim do 4% tłuszczu, doprawić do smaku. Podawać z chlebem IG z masłem

przygotować sałatkę z pomidora, ogórka kiszonego, sera mozarella, cebuli szalotki i siemienia lnianego. Podawać z pieczywem żytnim.

 

II śniadanie do wyboru:

sałatka z cieciorki z puszki lub wcześniej namoczonej i ugotowanej, jajek na twardo, ogórka kiszonego i szczypiorku, pieczywo razowe, filiżanka herbaty rumiankowej

koktajl (płatki owsiane + morwa biała + mleko 2% + pomarańcza)

grzanka z chleba żytniego pełnoziarnistego z pomidorem, sałata, kiełki, jabłko

musli z jogurtem naturalnym, marchewka, filiżanka herbaty z aronii

pumpernikiel z masłem, pasta z jajek ze szczypiorkiem i kiełkami rzodkiewki, filiżanka herbaty malinowej

sałatka z brązowego ryżu z fasolką konserwową, natką pietruszki, suszonymi pomidorami, szklanka naturalnego soku wielowarzywnego

sałatka owocowa z kiwi, melona, mandarynki i sezamu

 

Obiad do wyboru:

  • wegańskie curry, ziemniaki, jednodniowy sok marchwiowy z oliwą z oliwek

zupa ziemniaczana, lasagne ze szpinakiem

zupa ogórkowa zabielana jogurtem, gołąbki wegetariańskie

vege leczo z ciecierzycą

zupa krem z soczewicy z mlekiem kokosowym, sałatka z cebuli, pomidora, octu jabłkowego, ogórka konserwowego, oliwy z oliwek, papryki zielonej, pietruszki, natki i sera feta

zupa z cukinii i kalafiora z pełnoziarnistymi grzankami, vege gulasz z topinamburem

zupa szparagowa, pieczone kiełbaski wegańskie na oleju sezamowym, surówka z białej kapusty, jabłka, marchwi z oliwą z oliwek

 

Podwieczorek:

naleśniki z truskawkami i jogurtem,
owoce sezonowe typu: agrest, arbuz, melon, grapefruit, maliny, porzeczki

 

Kolacja do wyboru:

pieczywo razowe z masłem, pasta z twarogu i pomidorów z bazylią, herbata zielona

sałatka brokułowa z makaronem z mąki razowej i oliwą z oliwek

zapiekanka z kaszy jaglanej z warzywami, kubek kefiru

chleb IG z pastą z pieczonej papryki i marchewki, ogórek kiszony, pomidor koktajlowy, szczypiorek, oliwa z oliwek

sałatka grecka, pieczywo żytnie

chleb pełnoziarnisty, pasta twarogowa z dynią, marchew, ogórek zielony, kawa zbożowa z mlekiem

pierogi z serem, maślanka, herbata z mięty

 

Ja to kupuję 🙂 Kasiu, bardzo Ci dziękuję za fantastyczne inspiracje kulinarne 🙂

Psychodietetyka Katarzyna Krupińska
ul. Jedności Narodowej 114/1
Wrocław
tel: 730760350

_________________________________________________________________________________
Spodobał się artykuł? Uważasz, że inni powinni go przeczytać? Będzie mi miło, jeśli go udostępnisz lub skomentujesz,
dołączysz do mojego fanpage na Facebooku
dołączysz do obserwatorów na
Instagramie

22 myśli na temat “Przykładowy wegetariański jadłospis przy cukrzycy – porady dietetyka – cz. III

  1. super co prawda nie mam problemów z cukrzycą, ani też nie porzuciłam mięsa póki co…natomiast starm się by częściej talerz był bezmięsny…dzięki za inpirację fajne pomysły szczególnie na śniadania

    1. Trzeba brać różne warianty pod uwagę. Jeśli np. wegetarianin ma od dziecka cukrzycę typu I, musi szukać alternatywy wobec mięsa. Poza tym nie każdy diabetyk ma ochotę codziennie faszerować się mięsem 😉

  2. Ja bym sama takie potrawy do swojego jadłospisu zaaplikowała :).
    Cukrzyca stała się chorobą cywilizacyjną. Zbiera straszne żniwo.

  3. Ostatnio na uczelni w ramach wf-u miałam, krótki wstęp o cukrzycy. Dopiero wtedy uświadomiłam sobie jak bardzo ta choroba jest ciężka. Podziwiam takie osoby. A co do wpisu – bardzo ciekawy i na pewno przydatny, przede wszystkim dla osób borykających się z tą chorobą

  4. Co jutro gotujecie na obiad? Ja zrobie rumfordzka wedlug starego przepisu. Cos pysznego, poszukajcie sobie w goglach: zupa rumfordzka babci

Dodaj komentarz