Dieta w Hashimoto część II

Share Button

Hashimoto jest jedną z najczęstszych chorób autoimmunologicznych. Jest to zaburzenie tarczycy i jednocześnie choroba autoimmunologiczna. Nie jest prawdą, że u wszystkich przebieg choroby jest identyczny, dlatego też jednoznaczne ustalenie diety jest trudne. Ludzie są na różnych etapach tej choroby, borykają się jeszcze z innymi dodatkowymi chorobami autoimmunologicznymi, zaburzeniami hormonalnymi lub trawiennymi.

Przeważnie lekarz nie wyjaśnia różnicy pomiędzy niedoczynnością a Hashimoto. Jak pisałam w części pierwszej rzadko nawet bada się niedoczynność pod kątem Hashimoto – choroby autoimmunologicznej. Lekarze rutynowo przepisują syntetyczne leki, które, co prawda wyrównują poziom hormonów, ale mimo to pacjenci wciąż mają objawy niedoczynności. Maskuje się objawy, zamiast zastanowić się nad źródłem choroby.

Skoro lekarz niewiele pomoże, cała robota w naszych rękach. Jeśli podejrzewasz u siebie niedoczynność tarczycy, wykonaj wszelkie możliwe badania również pod kątem Hashimoto oraz prowadź codzienne obserwacje objawów. Może się okazać, że cierpisz na nietolerancję glutenu lub anemię? Może to być sygnał choroby autoimmunologicznej.

Stosowanie tylko i wyłącznie syntetycznych leków jest niewystarczające. Do leczenia trzeba przystąpić terapeutycznie i holistycznie.

 

Zdrowy układ odpornościowy – kluczem do zdrowia

 

W autoimmunologicznych chorobach tarczycy takich jak Hashimoto lub Gravesa-Basedowa należy wszelkie starania skupić na przywróceniu równowagi układowi odpornościowemu. System odpornościowy atakuje tarczycę, więc trzeba dążyć do prawidłowej pracy systemu odpornościowego. Dlatego tak istotna jest wiedza, czy choroba ma podłoże autoimmunologiczne. Należy dręczyć lekarza, by wydał wszelkie możliwe skierowania na badania pod tym kątem. A jak się nie da, to przebadać się prywatnie.

Na osłabienie układu odpornościowego wpływają różne czynniki, np.: nieodpowiednia dieta, rozchwiany poziom cukru we krwi, ciągły stres, choroby jelit lub nadmierne stosowanie leków.

 

Jelita – drugi mózg

Wiele osób z Hashimoto cierpi na nieszczelność jelit. Zdrowy przewód pokarmowy to szczelne, zwarte kosmki jelitowe. Zaburzenie środowiska mikroflory jelitowej prowadzi do zakłócenia prawidłowej pracy bariery jelitowej i wreszcie rozszczelnieniem połączeń między komórkami jelita. Do krwiobiegu przedostają się wtedy większe, nie do końca strawione, cząstki pokarmowe. Organizm identyfikuje je jako obce i zaczyna z nimi walczyć.

!!! Stan naszych jelit jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania systemu odpornościowego. Większość odporności znajduje się w jelitach. Ta część systemu odpornościowego nazywana jest GALT (gut-associated lymphoid tissue) i składa się z różnego rodzaju tkanek limfatycznych, które zawierają komórki limfatyczne.

Upośledzone trawienie na skutek zmniejszonego wydzielania kwasu solnego Gdy zgaga pali, Ty reklam nie słuchaj. O czym musisz wiedzieć przy nadkwasocie żołądka jest przyczyną powstawania stanów zapalnych, infekcji czy nieszczelnego jelita. Zapalenie błony śluzowej, które również jest związane z niedostatecznym poziomem kwasu solnego, może prowadzić do rozwoju chorób autoimmunologicznych.

Jednym z najlepszych sposobów leczenia chorób autoimmunologicznych jest uzdrowienie jelita. Jak? Zmianą diety. Przy czym dobrze jest monitorować, po czym czujesz się gorzej, a co Ci pomaga.

 

Dieta w Hashimoto

W Hasimoto optymalizacja diety i stylu życia to pierwsza linia obrony, jednak niektórzy chorzy na skutek rozwoju choroby znajdą się w punkcie, gdy niedoczynność będzie na tyle niebezpieczna, że terapia hormonalna będzie musiała zostać włączona.

Co od razu należy wyeliminować: fabrycznie przetworzoną żywność i mięso z przemysłowego chowu, alkohol, tłuszcze trans

Co od razu wprowadzić: jedzenie musi być jak najmniej przetworzone i najlepiej jeść organiczne warzywa i owoce. Zaraz będziecie mieli okazję przeczytać, że w Hashimoto właściwie z wielu produktów będziecie musieli zrezygnować. Zadbajcie, by Wasze pokarmy były zdrowe, organiczne. Jeśli mądrze zaplanujecie zakupy, żywność nie będzie dużym kosztem. Zdrowie – przede wszystkim.

Co jeszcze zrobić od razu: BARDZO WAŻNE: starać się wyluzować i unikać stresów oraz starać się unikać chemikaliów w życiu codziennym.

 

CO WYKLUCZYĆ Z DIETY

Gluten

Istnieje wiele badań pokazujących silne powiązanie pomiędzy chorobami autoimmunologicznymi a glutenem.

Gliadyna to proteina znajdująca się w glutenie. Jej struktura przypomina strukturę tarczycy. Gdy na skutek nieszczelnego jelita dostanie się do krwiobiegu, system odpornościowy oznaczy ją jako cel do destrukcji. Przeciwciała przeciw gliadynie również spowodują atak na tkankę tarczycy.

 

Nabiał

Mleko krowie zawiera proteiny, które różnią się od protein mleka człowieka. Osoby z nieszczelnym jelitem, (przeważnie obecne w chorobach autoimmunologicznych), będą rozpoznawały proteiny mleka jako obce i wytwarzały przeciwko nim przeciwciała.

 

Lektyny

Lektyny to białka wiążące węglowodany. Są szeroko rozpowszechnione w nasionach i innych częściach roślin. Uważa się, że to właśnie lektyny przyczyniają się do nieszczelnego jelita, uszkadzając kosmki jelitowe. Kiedy ściany jelit zostają naruszone i lektyny przenikną do krwiobiegu, system odpornościowy będzie dodatkowo obciążony, próbując szybko je wyeliminować.

Żywność obfita w lektyny to wszelkiego rodzaju ziarna (przede wszystkim pszenica), rośliny strączkowe (nie zaleca się spożywania soi i produktów sojowych poza jednym wyjątkiem: dobra jest sfermentowana soja miso lub natto z soi wolnej od GMO), psiankowate (przede wszystkim pomidory, oberżyny, papryka i ziemniaki) oraz oleje z nasion. Produkty z GMO również zawierają lektyny, ponieważ są stosowane do modyfikacji genetycznej w celu zwiększenia odporności na szkodniki i grzyby.

 

Surowe warzywa krzyżowe

Uważa się, że w Hashimoto kapustę, brokuł, kalafior czy brukselka – można jeść gotowane, a na pewno fermentowane. Ale oczywiście należy obserwować reakcje na te pokarmy.

 

Mięso sprzedawane na masową skalę

Do takiego mięsa dodawane są sztuczne hormony, które mogą rozregulować i tak rozchwianą gospodarkę hormonalną własnego organizmu.

 

Cukry proste, słodziki w napojach gazowanych

Wpływają na wahania cukru we krwi. Gwałtowne spadki cukru obciążają nadnercza. Wydzielany kortyzol osłabia pracę tarczycy. Słodkie, gazowane napoje zaburzają prawidłową pracę jelit. Picie takich napoji prowadzi do insulinooporności, otyłości brzusznej i problemów z hormonami.

 

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Niestety, tak zdrowe oleje roślinne, siemię lniane, orzechy i pestki, mogą osłabiać pracę tarczycy i systemu odpornościowego. Dobrze jest prowadzić obserwacje, na co szczególnie źle reagujecie.

 

Kofeina

Może spowodować nadprodukcję hormonów stresu, zarówno adrenaliny, jak i kortyzolu.

 

CO WARTO WŁĄCZYĆ DO DIETY

Przede wszystkim BIAŁKO. W przypadku białka pochodzenia zwierzęcego, mięso nie może być z hipermarketu, ale najlepiej z hodowli ekologicznej. Wskazane są podroby, rosoły, tłuste ryby bogate w omega-3, jajka (jeżeli nie wywołują alergii). Dla wegan i wegetarian dobrym źródłem białka będą: spirulina słodkowodna, migdały, orzechy włoskie, siemię lniane, konopie, serwatka. Jednak niektóre z tych produktów mogą nasilać procesy autoimmunologiczne. Trzeba potestować.

Węglowodany

Źródłem węglowodanów w diecie powinny być warzywa skrobiowe i owoce bogate w glukozę: bataty, banany, korzeń pietruszki, buraki, dynia, figi, wiśnie, winogrona, morele. Polecane są również jabłka, owoce jagodowe. Z mąki kokosowej lub mąki kasztanowej można robić wypieki.

Tłuszcze

Olej kokosowy jest najważniejszym tłuszczem przy Hashimoto. Ma działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne. Świetne jest też awokado, oliwa z oliwek oraz orzechy brazylijskie bogate w selen

 

Warzywa i owoce

Warzywa i owoce warto jeść w dużych ilościach, jak najczęściej surowe. Bogate w przeciwutleniacze, zwalczają stan zapalny. Szczególnie ważne są warzywa i owoce bogate w witaminę A, ponieważ osoby z Hashimoto mają jej niedobory. Surowa marchew, podduszone lub surowe szpinak z botwinką, dynia, gotowane bataty, oraz morele czy melon. Produkty mięsne zawierające witaminę A: podroby, jaja. Osoby z Hashimoto mają również niedobory witaminy C, zaleca się spożywanie cytrusów, owoców jagodowych, natki pietruszki.

 

Naturalne probiotyki, kiszonki

Powinny być spożywane codziennie

 

Jod

Zarówno jego nadmiar, jak i niedobór może szkodzić tarczycy. Jego suplementacja jest problematyczna. Dla osób nie mających autoimmunologicznej niedoczynności tarczycy zaleca się jod z owoców morza i morskich wodorostów, jako najlepsze źródła. Z jodem ściśle łączy się selen, który jest niezbędny do pracy tarczycy i działania układu odpornościowego.

 

Selen

Niedobór selenu jest jednym z czynników wyzwalających Hashimoto. W sytuacji, gdy w diecie jest za dużo jodu, selen chroni tarczycę. Selen jest silnym antyoksydantem.

Witamina D3

Wskazana jest dodatkowa suplementacja, ponieważ osoby z Hashimoto szczególnie cierpią na niedobór tej witaminy. Nie unikać słońca i jeść potrawy bogate w tę witaminę: surową zieleninę z ogródka, jaja, grzyby, tłuste ryby.

Witamina B12

Podobnie jak w przypadku witaminy D3, wskazana jest dodatkowa suplementacja witaminą B12, ponieważ osoby z Hashimoto mają jej niedobory.

 

Podsumujmy:

  1. Hashimoto to choroba systemu odpornościowego atakującego tarczycę. Należy najpierw zadbać o przywrócenie równowagi systemu odpornościowemu
  2. Istotna jest diagnoza, czy niedoczynność tarczycy ma podłoże autoimmunologiczne
  3. Ważne są codzienne obserwacje, jak reagujemy na spożyte produkty. Dieta powinna być ustalana indywidualnie
  4. Starać się prowadzić zdrowy tryb życia, dużo ruchu na świeżym powietrzu, nie unikać słońca, starać się jak najczęściej relaksować, trzymać odpowiednią dietę, nawadniać, stosować odpowiednią suplementację.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł – podaj go dalej i polub moją stronę. Pomóż innym zapoznać się z tą tematyką.

 

Źródła

http://www.pepsieliot.com/
http://www.tlustezycie.pl/
https://calkiemzdrowo.pl/

 

 

 

 

 

 

 

13 myśli na temat “Dieta w Hashimoto część II

  1. Świetnie, że zebrałaś te wszystkie informacje w całość. Szczególnie, że coraz więcej osób choruje na Hashimoto. A informacji o odżywianiu się przy tej chorobie nie ma za dużo.
    Mam tylko małą nie ścisłość. Może mi pomożesz. Z jednej strony piszesz, że siemię lniane nie jest dobre ale już len tak.
    To samo dotyczy orzechów i pestek. Z jednej strony nie zaleca się ale już z drugiej warto jeść migdały, słonecznik i pestki dyni.

    1. Wiem, to jest bardzo problematyczne, każdy powinien indywidualnie dobrać dietę. W niedobrej sytuacji mogą być weganie z Hashimoto, gdyż białko w diecie jest tu bardzo istotne. A niektóre białka roślinne mogą wzmagać chorobę. Dlatego jestem za tym, by indywidualnie testować białka roślinne

      1. Sama jestem “hashimotką” więc staram się stosować do zaleceń, które często są sprzeczne lub za bardzo restrykcyjne, np. Najpierw usłyszałam, że kapusta jest zakazana, aby potem usłyszeć, że kiszoną i gotowana już jest ok, itp.

  2. Też jestem za tym, żeby zdrowo się odżywiać. Traktuję żywność jak lekarstwo. Również wyeliminowałam gluten, nabiał, rośliny strączkowe. Chciałabym mieć tylko więcej czasu na przygotowanie zdrowych, urozmaiconych posiłków 🙂 Pozdrawiam ciepło 🙂

  3. Mądrze napisane. Tylko teraz gdzie znaleźć pomoc w interpretacji wyników, które już się ma w ręku? Obecnie lekarz, który robił usg tarczycy nie dopatrzył się znamion zapalenia, ale tarczyca jest bardzo mała, a TSH po spadku do 1,7 obecnie znów 2,27 – niby jeszcze norma, ale może nie widzę czegoś co się samo narzuca?

  4. Interesujący i dobrze przygotowany tekst, wprawdzie nie choruje na Hashimoto ale jako wegetarianka z 18letnim stażem chętnie pobuszuje po Twoim blogu 🙂

  5. Już drugi raz w tym tygodniu czytam tak wyczerpujący wpis na ten temat, a wcześniej nawet nie miałam pojęcia o takim schorzeniu. Dziękuję za to uświadomienie 🙂

Dodaj komentarz