14 sprawdzonych metod terapii naturalnej zapobiegania i łagodzenia migreny

Share Button

Jednoznaczne przyczyny migrenowych bóli głowy są wciąż nie do końca znane. Jednak jest jeden wspólny mianownik odpowiedzialny za powstawanie bóli migrenowych. Jest to ŻYWNOŚĆ. Jak wiadomo, jesteśmy tym, co jemy i wchłaniamy. Wiele chorób powstaje przez błędy żywieniowe i na odwrót, modyfikacją diety można wyleczyć wiele dolegliwości.

 

Oto 14 dowiedzionych naukowo metod terapii naturalnej, które zapobiegają i łagodzą migreny

 

1.Dieta eliminacyjna

Medyczne czasopismo naukowe Lancet w 1979 roku opublikowało wyniki badań, gdzie 60 pacjentów cierpiących na bóle migrenowe po odstawieniu na okres jednego miesiąca konkretnych artykułów spożywczych aż w 85% przypadków wyzwoliło się od bóli głowy. Badaniu poddano pacjentów, którzy jedli 13 takich samych artykułów spożywczych. Wyeliminowano z diety następujące produkty, powtarzające się u wszystkich badanych: pszenicę, pomarańcze, jaja, herbatę, czekoladę, mleko, wołowinę, kukurydzę, trzcinę cukrową, drożdże, sery, wino i piwo.

 

2.Glutaminian sodu, aspartam i metale ciężkie

Badanie opublikowane w Journal of Painache Pain ujawniło, że nawet pojedyncze spożycie glutaminianu sodu może spowodować bóle głowy u większości zdrowych osób, a co dopiero cierpiących na migrenę. Inne badania dowiodły korelację między spożywaniem aspartamu a bólami migrenowymi. Natomiast badania przeprowadzone w Turcji wykazały, że osoby cierpiące na migreny miały w sobie znacznie wyższy poziom kadmu, żelaza, ołowiu i manganu w porównaniu ze zdrową grupą kontrolną.

 

3.Magnez

Osoby cierpiące na migrenę mają znacznie niższe stężenie magnezu we krwi.Badania potwierdziły, że magnez podawany dożylnie znacznie zmniejszył ostre migreny już w ciągu 15 do 45 minut. Magnez podawany doustnie znacznie zmniejszył częstotliwość i natężenie migreny.

 

4.Akupunktura

Akupunkturę z powodzeniem od wieków stosuje się Chinach w praktyce leczenia migrenowych bóli głowy. W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Headache, pacjentów z migreną po otrzymaniu zabiegów akupunktury, obserwowano przez 24 godziny. Ból był mierzony przy użyciu wizualnej skali analogowej (VAS). Po dwóch godzinach u pacjentów zauważono poprawę. W ciągu 24 godzin 40,7% badanych doświadczyło całkowitego zmniejszenia bólu, a 79,6% nie wystąpił nawrót lub nasilenie bólu. Przeprowadzono 22 próby kliniczne z udziałem 4419 uczestników, którzy stwierdzili, że akupunktura stosowana profilaktycznie pomaga w leczeniu ostrych napadów migrenowych.

 

5.Chiropraktyka

21 badań z 2011 r. wykazało, że chiropraktyka łagodzi migrenowe bóle głowy. W badaniu z udziałem 127 pacjentów z migreną, 84 pacjentów otrzymało przez dwa miesiące 16 zabiegów kręgarskich. Około 22% grupy zgłosiło ponad 90% zmniejszenie bóli migrenowych. Ponadto około 50% więcej zgłosiło znaczną poprawę objawów każdego ataku bólu. Ponad 80% pacjentów wskazywało stres jako główny czynnik migreny, a chiropraktyka pomaga walczyć ze stresem.

 

6.Praca nad stresem

Badanie przedstawione w czasopiśmie Headache informuje, że cierpiący na migrenę, którzy uczestniczyli w 8-tygodniowym programie redukcji stresu, mieli w ciągu krótszym niż 1,5 miesiąca mniej nawracających bóli. Ponadto bóle głowy były mniej dotkliwe.

 

7.Ćwiczenia

Ćwiczenia relaksacyjne takie jak joga lub qigong mogą pomóc w walce z migreną. W jednym z badań klinicznych grupa osób cierpiących na migrenę uczestniczyła w 6-tygodniowym programie ćwiczeń składającym się z 45-minutowych ćwiczeń aerobowych i 15-minutowych odprężających mięśnie. Osoby poddane tymże ćwiczeniom zgłaszały znacznie mniej bóli migrenowych.

 

8.Dieta bezglutenowa

Niemieckie badanie przeprowadzone na 72 pacjentach z celiakią potwierdziło, że 28% z nich cierpi na migrenę. Z kolei włoskie badanie opublikowane w Journal of Gastroenterology wykazało, że znaczna część pacjentów z migreną cierpi na celiakię. Po sześciomiesięcznej diecie bezglutenowej, jeden z czterech pacjentów z celiakią nie miał ataków migreny, a pozostali trzej pacjenci doświadczali poprawy częstotliwości, czasu trwania i intensywności migreny.

 

9.Koenzym Q10

Niedobór koenzymu Q10 może być częstszy u osób cierpiących na migrenę. Lekarze z Centrum Medycznego Szpitala Dziecięcego w Cincinnati ocenili poziom Q10 w przypadku 1500 młodych pacjentów. Osoby z niskim poziomem zaczęły stosować od 1 do 3 mg / kg masy ciała na dobę koenzym Q10. Po kilku miesiącach pacjenci zgłaszali rzadziej pojawiające się bóle głowy.

Również inne badanie przeprowadzone przez Thomas Jefferson University w Filadelfii potwierdziło skuteczność koenzymu Q10 w profilaktyce leczenia migren. 32 pacjentów z migreną otrzymywało dawkę 150 mg Q10 dziennie. Po upływie trzech miesięcy średnia częstotliwość migreny spadła o 55,3% i nie wystąpiły skutki uboczne.

 

10.Gingko Biloba (miłorząb dwuklapowy)

Włoskie badanie przeprowadzone na 24 nastolatkach wykazało, że Ginkgolide B, składnik ginkgo biloba, jest skuteczny w profilaktyce leczenia migreny. Inne badanie dotyczące 50 kobiet wykazało, że Ginkgolide B zmniejsza częstotliwość i czas trwania migreny. Pacjenci przyjmujący 60 mg ginkgo biloba dwa razy dziennie przez cztery miesiące zmniejszyli średnią liczbę migren z 3,7 do 1,2.

11.Konopie indyjskie

Badanie z Uniwersytetu w Colorado Anschutz Medical Campus School of Medicine wykazało, że konopie indyjskie zmniejszają częstotliwość występowania migren. 121 chorych na migrenę przyjmowało różne formy medycznej marihuany, w tym formy wdychane i jadalne. Większość osób stosowała więcej niż jedną formy marihuany i używała jej codziennie. Częstotliwość występowania bóli głowy zmniejszyła się z 10,4 do 4,6, a 39,7% pacjentów zgłaszało pozytywne efekty. Ponadto, 19,8% zgłosiło mniej bóli głowy i 11,6% zgłosiło całkowite ustąpienie migreny. Kolejne 11,6% zgłosiło negatywne skutki, szczególnie po spożyciu jadalnej marihuany.

 

12.Kompleks witaminy B

Przyjmowanie kompleksu witaminy B wyeliminowało migrenę w połowie przypadkach przebadanych 52 pacjentów. Badanie opublikowane w Neurology wykazało, że witamina B2 podawana w wysokich dawkach, zapobiega migrenom. Po trzech miesiącach B2 podawana w dawce 400 mg na dobę u 55 pacjentów pomogła zmniejszyć częstotliwości ataku.

 

13.Olejek lawendowy

Wdychanie olejku eterycznego z lawendy może być skutecznym narzędziem leczenia ostrych migrenowych bóli głowy. 47 pacjentów z migreną wdychało olejek lawendowy przez 15 minut. 71% bóli głowy ustąpiło całkowicie lub częściowo.

 

14.Korzeń lepiężnika

Niemieckie badanie wykazało, że ekstrakt z korzenia lepiężnika zapobiega migrenom u dzieci i młodzieży. Przebadano 108 dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 17 lat z ciężkimi migrenami. Pacjentom podawano od 50 do 150 mg ekstraktu z lepiężnika w zależności od ich wieku. Po czterech miesiącach 77% wszystkich pacjentów zgłosiło zmniejszenie częstotliwości napadów migreny co najmniej 50%. Częstotliwość ataku została zmniejszona o 63%. U 91% pacjentów stwierdzono poprawę po 4 miesiącach leczenia.

W badaniu osób dorosłych, naukowcy z Albert Einstein College of Medicine w Nowym Jorku stwierdzili, że ekstrakt z lepiężnika skutecznie zapobiega migrenom. 245 pacjentów przyjmowało 75 mg ekstraktu z lepiężnika. W ciągu 4 miesięcy leczenia częstotliwośćść ataku migreny zmniejszyła się o 48%

 

Podsumowując te naukowe wywody – jeśli cierpisz na bóle migrenowe tak silne, że masz ochotę wyskoczyć przez okno, może warto rozważyć naturalne metody, których pozytywne działanie jest potwierdzone naukowo? Aby sobie pomóc, co Ci zależy by:

  • zbadać poziom magnezu we krwi i uzupełnić jego niedobór
  • nie spożywać glutenu przez 6 miesięcy
  • unikać jak ognia aspartamu i glutaminianu sodu
  • włączyć do diety produkty spożywcze bogate w magnez, witaminę B (szczególnie B2), koenzym Q10
  • wprowadzić dietę eliminacyjną
  • zrezygnować z używek
  • ćwiczyć jogę, tai chi lub qigong
  • znaleźć metodę na radzenie sobie ze stresem
  • wspomóc się ziołami: złocień maruna, lepiężnik, miłorząb lub medyczna marihuana
  • relaksować się wdychając olejek lawendowy?

Co Ci szkodzi zastanowić się nad metodami, które wyzwoliły z bóli migrenowych wiele osób?…

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł – podaj go dalej i polub moją stronę. Pomóż innym zapoznać się z tą tematyką.

 

ŹRÓDŁO
www.greenmedinfo.com

15 myśli na temat “14 sprawdzonych metod terapii naturalnej zapobiegania i łagodzenia migreny

  1. Niestety, migenowe bóle głowy to też mój problem i to od dawna. Ale ogarnęłam sytuację, z pomocą imbiru. Naprawdę nie znam się i nie wiem jak i dlaczego, ale działa. Dziś dzień bez imbiru jest dniem straconym 😀

  2. Migrenę ciężko przewidzieć, bo tak naprawdę masa czynników może ją spowodować. Ostatnio działają na mnie kąpiele magnezowe z chlorkiem magnezu+ magnez duże dawki no i nie rozstaję się z maścią tygrysią czerwoną – piecze co prawda skórę, ale uśmierza ból 🙂

    1. Dziękuję za bardzo miłe słowa. Przykro mi, że M. zmaga się z migrenami. Może coś z mojego artykułu się przyda i będzie już tylko dobrze.

  3. Coś dla mnie. Czytając te wskazówki dochodzę do wniosku, że po 1 rzeczywiście wiele z wymienionych czynników wpływa na pojawianie się migreny, po 2 mam nadzieję, że wprowadzane przeze mnie zmiany przyniosą skutek 😉

  4. Świetne są takie naturalne zamienniki tabletek. Jeśli jeszcze napiszesz coś o łagodzeniu morderczych bólów menstruacyjnych to będę wniebowzieta, bo niestety takie rzeczy jak ciepłe okłady na mnie nie działają i zwykle zjadam pierwszego dnia 8 tabletek … 😀

Dodaj komentarz