Chcesz żyć zdrowo – jedz brokuły

Share Button

Brokuły są jednymi z najzdrowszych warzyw, jakie możemy sobie tylko wyobrazić. Można z nich przygotować pożywne zupy – kremy, można na bazie z nich wykonać sałatki, kiszonki, zapiekanki, sosy, schrupać na surowo lub także zblendować i pić w formie koktajli. Kiełki brokułu mają udowodnione działanie lecznicze i prewencyjne. Jeśli nie jadasz brokułów zbyt często, być może po przeczytaniu tego artykułu coś zmienisz w swoim menu.

Brokuły należą do warzyw kapustnych, podobnie jak kalafior, jarmuż, kalarepa, brukselka czy kapusta. Brokuł jest warzywem niezwykle niskokalorycznym, posiadającym niski indeks glikemiczny, a jednocześnie nafaszerowany jest cennymi substancjami fitochemicznymi. Częste jedzenie brokułu zapobiega wielu chorobom, a nawet wspiera leczenie tych, które już wystąpiły. Można się nimi posilać przez cały rok, a najlepiej teraz, zimą.

Silny skład brokułów

Brokuły mają w swoim składzie wiele cennych składników. Ze względu na sporą zawartość błonnika pokarmowego jest on cennym sprzymierzeńcem w walce o smukłą sylwetkę, a bogactwo sulforafanu i witaminy U (L-metylo-metionino-sulfonian) skutecznie wspomaga leczenie wrzodów żołądka i zakażeń bakterią Helicobacter pylori. Witaminy E, C oraz antyoksydanty wypierają wolne rodniki, chroniąc przed stresem oksydacyjnym, a kombinacja wielu różnych składników zapobiega nowotworom, reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi, zmniejsza stany zapalne, wpływa pozytywnie na układ krwionośny, sercowo- naczyniowy, pokarmowy i nerwowy. Brokuł zbudowany jest z białka, tłuszczów, cukrów, wody, zawiera sole mineralne: potas, wapń, magnez, siarkę, żelazo, mangan, cynk, miedź, witaminy z grupy B, fitosterole, glukozynolaty (organiczne związki siarki, glikozydy siarczkowe), niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, luteinę, zeaksantynę, alfa- i betakaroten, fitosterole oraz glukozynolaty (organiczne związki siarki, glikozydy siarczkowe).

Profilaktyka zdrowotna

Brokuły mają długą i bogatą historię badań naukowych, które dokumentują wszechstronne i dobroczynne działanie prozdrowotne. Poniżej przedstawiam zestawienie najważniejszych właściwości brokułu.

Właściwości przeciwnowotworowe

Przegląd badań klinicznych opublikowanych w American Journal of Nutrition wykazał, że dieta bogata w warzywa kapustne, może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Brokuły są warzywami o udowodnionych właściwościach przeciwnowotworowych, a przy okazji wzmacniają odporność. Uważa się, że częste jedzenie brokułów jest świetną prewencją w przypadku nowotworów płuc, prostaty, pęcherza, okrężnicy, piersi, szyjki macicy, żołądka, przełyku, tchawicy, jamy ustnej, krtani, wątroby i jelita grubego.

Właściwości przeciwcukrzycowe

Już 1 szklanka ugotowanych różyczek brokułów dostarcza 93,8 μg witaminy A, co odpowiada ok. 10% dziennego zapotrzebowania, 73,4 mg witaminy C czyli 82% dziennego zapotrzebowania. Dzięki zawartości błonnika brokuły są sycące, co czyni je dobrym wyborem dla osób, które starają się schudnąć i trzymać w ryzach cukrzycę typu 2. Brokuły zawierają także kwercetynę, izoramnetynę oraz kemferol – związki hamujące enzym o nazwie reduktaza aldozy, dzięki której glukoza zostaje przekształcona w sorbitol (sorbitol zatrzymuje wodę w komórkach, odpowiadając za objawy cukrzycy – np. stopę cukrzycową lub uszkodzenie wzroku).

Właściwości kardioochronne

Przeciwzapalne właściwości brokułów mogą zapobiegać (a nawet odwracać) uszkodzenia wyściółki naczyń krwionośnych, za które odpowiada stan zapalny. Brokuły poprawiają kondycję serca, ponieważ zawierają błonnik, kwasy tłuszczowe i witaminy, które pomagają regulować ciśnienie krwi w organizmie. Brokuły wspierają również naczynia krwionośne przed uszkodzeniem.

Właściwości odchudzające

Brokuły wspomagają trawienie, zapobiegają zaparciom, utrzymują niski poziom cukru we krwi i ograniczają nadmierny apetyt. Jak już wcześniej wspomniałam, brokuły doskonale nadają się do odchudzania, ponieważ są bogate w błonnik. Działanie odchudzające polega także na tym, że kwasy obecne w brokułach: hydroksycynamonowy, kumarowy oraz chlorogenowy – uwalniają adiponektynę, zatrzymaną w adipocytach (komórkach tłuszczowych), pomagając w walce z otyłością.

Właściwości przeciwstarzeniowe i pielęgnujące skórę

Ponieważ brokuły są bogate w witaminę C, znaną z licznych właściwości przeciwutleniających, brokuły doskonale spełniają swoją funkcję przeciwdziałania starzeniu się. Antyoksydanty pomagają zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne za uszkodzenia skóry i starzenie się. Regularne jedzenie brokułów pomaga w redukcji drobnych linii, zmarszczek, problemów skórnych, takich jak trądzik, a nawet depigmentacja. Inny związek, sulforafan, odpowiedzialny jest za hamowanie reaktywnych form tlenu i spowalnia efekt wizualnego starzenia się skóry.

Ponieważ brokuły są źródłem przeciwutleniaczy i składników odżywczych, takich jak witamina C i minerały, (miedź lub cynk), brokuły pomagają w utrzymaniu zdrowej skóry. Oznacza to, że chroni również skórę przed infekcjami, a także zachowuje naturalny blask skóry. Brokuły są pełne witaminy K, aminokwasów i folianów, dzięki czemu idealnie nadają się do utrzymania zdrowej odporności skóry.

Właściwości przeciwbakteryjne

Sulforafan występujący obficie w kiełkach brokułów wywiera silne działanie bakteriobójcze na infekcje Helicobacter pylori. Badania potwierdziły, że jedzenie kiełków brokułu skutecznie zmniejsza kolonizację bakteryjną żołądka, osłabia ekspresję czynnika martwicy nowotworu alfa i łagodzi stan zapalny trzonu żołądka.

Wg badań codzienne spożywanie kiełków brokułów bogatych w sulforafan przez okres 2 miesięcy zmniejsza kolonizację H. pylori i naprawia następstwa infekcji u zakażonych ludzi. Sulforafan, występujący w dużych ilościach w kiełkach brokułu, przyczynia się do ochrony błony śluzowej przewodu pokarmowego przed uszkodzeniem oksydacyjnym wywołanym przez H. pylori. Sulforafan hamuje żywotność H. pylori, łagodzi zapalenie żołądka wywołane przez bakterię, uruchamia procesy antyoksydacyjne, chroniąc komórki przed uszkodzeniami wywołanymi przez stres oksydacyjny.

Jak można przygotować brokuł do zjedzenia?

Brokuł najlepiej przygotowywać w taki sposób, aby zapewniał jak najwięcej substancji odżywczych. Na pewno najlepszy będzie surowy lub krótko gotowany, na parze lub podsmażony krótko na patelni na oliwie z oliwek. Brokuł powinno się podzielić na różyczki na 40 minut przed gotowaniem – ma to uwolnić katalizator – mirozynazę – pozwalającą na wykształcenie się sulforafanu.

_____________
Spodobał się artykuł? Uważasz, że inni powinni go przeczytać? Będzie mi miło, jeśli go udostępnisz lub skomentujesz,
dołączysz do mojego fanpage na Facebooku
dołączysz do obserwatorów na
Instagramie

7 myśli na temat “Chcesz żyć zdrowo – jedz brokuły

  1. świetny artykuł – ja lubię brokuły tylko zawsze mam po nich jednak duży brzuch. jak tu je przyrządzać aby nie powodowały wzdęć? jestem na diecie i właśnie tylko z tego powodu omijam je i kalafior. a powinnam jeść bo są przecież niezwykle zdrowe i fajne pod względem kcal.

Dodaj komentarz